سئو چیست؟ و تحول اساسی چه می تواند باشد؟
به صورت خیلی ساده اگر بخواهیم بهترین تعریف ممکن از واژه ی سئو را شرح دهیم می توانیم بگوییم که :
Search Engine Optimization یا همان SEO به معنای بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو مثل گوگل است، به طوری که اگر فرضا حوزه کسب و کار شما در رابطه با فروش لوازم خانگی است اگر یک کاربر داخل اینترنت جستجو کند “خرید کولر گازی” با سایت شما (در صفحه اول) برخورد کند (تا اینجا تعریف سئو است) و پس از ورود به وب سایت با استفاده از روش های و متد های بازاریابی که بکار برده اید بتوانید آن بازدید کننده را به مشتری وفادار تبدیل کنید.
قطعا هدف تمام وب سایت که قصد سئو دارند در نهایت همین است.
اما واقعا مگر در صفحه اول گوگل چه خبر است که این همه افراد در حال تلاش و تکاپو هستند و حاضرند بعضا صد ها میلیون تومان خرج کنند که جایگاه شان را از دست ندهند؟
من به شما می گویم
هر کسب و کار اینترنتی قطعا یک کلمه کلیدی هدف دارد، مثلا در موضوع فعالیت وب سایت ما کلمه کسب و کار اینترنتی است و شما در دوره های سئو که برگزار کردیم یاد می گیرید که چگونه کلمات کلیدی هدف تان را پیدا کنید.
اگر شما در کلمه کلیدی هدف تان در صفحه اول باشید مخصوصا جزء سه نتیجه اول، تمام پتانسیل و آن کلمه کلیدی به روی شما متمرکز می شود. و این دقیقا به چه معنا است؟
فرض کنید سایت شما روی ۱۰ کلمه کلیدی در نتایج اول گوگل هست که در نهایت این موضوع باعث می شود ماهیانه ۱۰۰٫۰۰۰ نفر از سایت شما بازدید کنند، بیایید در نظر بگیریم فقط ۵% این افراد به مشتریان شما تبدیل می شوند (یعنی نرخ تبدیل ۵%)، حال از این تعداد مشتری فرض کنید سود خالصی که هر کدام از این مشتری ها به مشتری می رسانند فقط مبلغ ۵۰٫۰۰۰ تومان است، یعنی ۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون تومان در یک ماه! آن هم فقط بابت سئو شما سود خالص داشته اید…
تازه ارقام بالا خیلی ساده و حداقلی در نظر گرفته شده و سایت هایی وجود دارند که بازدید کننده روزانه آن ها از ۱۰۰٫۰۰۰ نفر بیشتر است!
اگر شما این ضرب و تقسیم ها را برای کسب و کار های بزرگ انجام دهید مثل دیجی کالا قطعا متوجه خواهید شد چرا آن ها حاضرند به راحتی صد ها میلیون در این راه خرج کنند!
راه ورود به صفحه اول گوگل چیست؟
گوگل ادورز
یکی از خدمات گوگل است که باعث می شود حتی اگر سایت شما یک روز از زمان تاسیس آن گذشته باشد هم بتواند به صفحه اول گوگل وارد شد، قطعا در جستحوی بعضی عبارات چندین نتیجه در بالا و پایین گوگل بنام Ad دیده اید، به طور خیلی ساده اگر بگویم آن وب سایت ها به گوگل پول می دهند و گوگل آدرس آن ها را در کلمات دلخواه قرار می دهد.
۹۰% درآمد گوگل از این طریق است و طبق آمار های مختلف درآمد آن از تولید ناخالص ملی خیلی از کشور های دنیا هم بیشتر است.
اما عیبی که گوگل ادورز دارد این است که ثابت شده درصد کلیک روی تبلیغات کلیکی گوگل کمتر از نتایج طبیعی است (منظور همان سایت هایی که سئو کرده اند). حداقل این مورد در ایران و زبان فارسی صدق می کند!
سئو
سئو روش های مختلفی دارد.
سئو کلاه سفید White hat seo
روش طبیعی و معمولی که گوگل از هر وب سایتی توقع دارد. یعنی وب سایت مورد نظر به روش های طبیعی و لینک سازی طبیعی (لینک سازی فاکتور مهمی در افزایش رتبه گوگل است) وارد نتایج اول گوگل شده باشد.
نقطه قوت :
اگر سایت شما به این روش بالا بیاید احتمال خیلی کمی وجود دارد که جایگاه تان را از دست بدهید
نقطه ضعف
این روش مستلزم صبر و زمان بسیار زیادی است
سئو کلاه سیاه Black hat seo
روشی که بعضی از کسب و کار های اینترنتی استفاده می کنند و با استفاده از روش های متقلبانه در مدت خیلی سریع سایت شان را به صفحه اول گوگل می آوردند.
نقطه قوت :
زمان خیلی کوتاه
نقطه ضعف :
با توجه به هوشمند بودن گوگل و آپدید الگوریتم های آن، احتمال پنالتی شدن (حذف شدن) سایت از نتایج گوگل بالای ۹۰% است.
سئو کلاه خاکستری Gray hat seo
این روش تلفیقی از روش کلاه سفید و کلاه سیاه است که سئو خاکستری را پدید آورده.
در حاضر حاضر درصد بسیار زیادی از سایت ها از این روش استفاده می کنند.
نقطه قوت :
زمان خیلی کوتاه
احتمال پنالتی شدن خیلی کم
نوشته سئو چیست؟ چگونه تحول ایجاد می کند؟ روش ها + درآمد اولین بار در رای وب. پدیدار شد.