در پست «نحوه نوشتن یک پست استاندارد، برای جذب بازدید کننده» گفتیم که یکی از بخش های مهم هر صفحه، تصاویر هستند.
استفاده از عکس، علاوه بر کمک به درک بهتر مطلب، می تواند در جذب بازدید کننده از طریق سئو هم موثر باشد؛ به شرط اینکه تصاویرمان استاندارد و بهینه باشد.
در این پست، یک دستور العمل کامل برای انتخاب تصاویر مناسب و تعیین اندازه و حجم عکس ها به صورت استاندارد، آماده کرده ایم.
در آخر پست هم یک چک لیست برای شما تهیه کرده ایم.
راهنمای بهینه سازی تصاویر
- تصویر با موضوع آن مطلب مرتبط باشد.
- عکس ها کیفیت مناسب داشته باشد.
- تصاویر کم حجم باشد (سنگین نباشد)
- اندازه تصاویر استاندارد باشد.
- نام و متن جایگزین آن، با معنی باشد.
در ادامه، هر کدام از این موارد را به صورت کامل آموزش می دهیم.
۱-تصویر باید با موضوع آن مطلب مرتبط باشد
هدف از استفاده از عکس در یک پست، انتقال بهتر موضوع به خواننده است، بنابراین باید از تصاویری استفاده کنیم که به این هدف کمک کند. گذاشتن تصاویر کلیشه ای و تزیینی شاید فقط باعث زیباتر شدن پست شود.
منظور از تصاویر کلیشه ای، تصاویری است که من با کمی تغییر می توانم در همه پست ها از آن استفاده کنم. دو تصویر زیر را ببیند:
تصویر سمت راست، در پستی در یک وب سایت با عنوان «آموزش روتوش چهره در فتوشاپ» به عنوان تصویر اصلی پست، قرار داده شده است.
در این تصویر، روی تابلو نوشته آموزش روتوش؛ اما خود عکس ارتباط مستقیمی با روتوش چهره ندارد.
در واقع، این عکس تزیینی است و موضوع پست را توصیف نمی کنید.
اما عکس سمت چپ، کاملاً مرتبط با موضوع است و خواننده ارتباط بهتری با آن برقرار می کند.
چطور تصویر مناسب انتخاب کنم؟
انتخاب تصویر اصلی پست (تصویر شاخص)
برای انتخاب تصویر اصلی پست، از تکنیک ساده زیر استفاده کنید:
اگر قرار باشد، کل پست را در یک جمله بیان کنید، آن یک جمله چه خواهد بود؟
عکسی انتخاب کنید که ترجمه تصویری آن جمله باشد.
در مثال تصویر روتوش (عکس قبل)، آن یک جمله مثلاٌ می تواند این باشد:
«با نکاتی که در این پست یاد می گیرید، یک چهره پر از لک را به یک صورت زیبا و درخشان تبدیل کنید»
بنابراین، به دنبال عکس هایی می گردیم که این جمله را به خوبی بیان کرده باشد.
انتخاب تصاویر داخل پست
در عکسهای داخل پست، می توانید برای نشان دادن مراحل انجام کار استفاده کنید.
در آموزشی که می دهید، هر جا نیاز بود که خواننده کاری را انجام دهد، علاوه بر بیان آن کار، تصویری از نحوه انجام آن هم بگذارید.
یکی از کارهای جالبی که می تواند ارزش تصاویر آموزشی تان را بیشتر کند، استفاده از نمونه های «خوب و بد» است.
مثل تصویری که ما برای نشان دادن نمونه ای از تصاویر مناسب و نامناسب (عکس قبلی) استفاده کردیم.
از کجا تصاویر مناسب پیدا کنیم؟
اینترنت پر است از تصاویر طراحی شده و عکسهای دوربینی با کیفیت.
در بند ۲ (عکس ها کیفیت مناسب داشته باشد) تعدادی از سایت های مفید برای دانلود تصاویر را معرفی می کنیم.
اما علاوه بر اینترنت، سه روش دیگر هم برای تهیه تصاویر سایت تان به شما پیشنهاد می کنیم:
- خودتان عکس بگیرید
اگر توانایی طراحی تصویر یا عکاسی دارید، بهترین کار این است که از تصاویر خودتان استفاده کنید.
مثلاً اگر استفاده از دستگاه یا وسیله خاصی را آموزش می دهید، از دستگاه و مراحل کار با آن عکس بگیرید.
- دستکاری یا ترکیب تصاویر موجود
برای مثال، می توانیم تصویری را از اینترنت بگیریم و روی آن نوشته اضافه کنیم؛ قسمتی از آن را ببریم؛ یا آن را در کنار عکس دیگری به کار ببریم.
با این کار، ما تصویر جدیدی درست کرده ایم که به موضوع پست ما هم مرتبط است.
- گرفتن عکس از صفحه نمایش (اسکرین شات)
اگر سایت شما مرتبط با آموزش کامپیوتر و موبایل است، این روش می تواند ایده خوبی باشد.
۲-عکس ها کیفیت مناسب داشته باشد
استفاده از تصاویر تار یا نامفهوم، علاوه بر تاثیر منفی روی حس کاربر، روی نتایج جستجو هم می تواند اثر بگذارد.
دو تصویر زیر، نمونه خوبی برای مقایسه یک عکس با کیفیت و یک عکس تار است.
مقایسه کیفیت دو تصویر
از کجا تصاویر با کیفیت پیدا کنم؟
سایت های زیادی وجود دارد که آرشیو تصاویر دارند.
ما این سایت ها را برای دانلود تصاویر رایگان پیشنهاد می دهیم:
www.freepick.com
unsplash.com
all-free-download.com/free-photos
makerbook.net/stock-photos
اگر تصویر دلخواه تان را در این سایت ها پیدا نکردید، آن را در اینترنت جستجو کنید.
برای جستجوی تصاویر با کیفیت در بخش جستجوی تصاویر گوگل، کافی است اندازه را روی large قرار بدهید. با این کار اکثر تصاویر نمایش داده شده، کیفیتی قابل قبول خواهند داشت. ( شکل زیر را ببیند)
جستجوی تصاویر باکیفیت در گوگل
۳- تصاویر کم حجم باشد
با توجه به اینکه تصاویر با کیفیت، معمولاً حجم بالایی دارند و باعث کند شدن سایت می شوند، لازم است حجم تصاویر را بهینه کرد.
حجم مناسب برای تصاویر بزرگ، حداکثر ۱۰۰ کیلوبایت، برای تصاویر متوسط، حداکثر ۵۰ کیلوبایت و برای تصاویر کوچک، ۲۰ کیلوبابت است.
- منظور ما از تصاویر بزرگ، تصاویری با عرض ۶۰۰ پیکسل است.
- تصاویر متوسط، عرض شان ۳۰۰ پیکسل است.
- و تصاویر کوچک با عرض ۱۵۰ پیکسل.
تصویر زیر می تواند در به خاطرسپاری اندازه و حجم تصاویر مفید باشد:
اندازه و حجم استاندارد برای تصاویر
نکته۱: تصاویر کوچک معمولاً به عنوان تصاویر شاخص یا عکس پروفایل استفاده می شود. این نوع تصاویر در وردپرس به بند انگشتی معروف هستند.
نکته۲: اگر به دلایلی نیاز به بارگزاری تصاویر با اندازه و حجم بزرگتر داشتید، می توانید عکس را با اندازه گفته شده در بالا، در صفحه قرار دهید، سپس یک لینک به تصویر با اندازه اصلی بدهید تا کاربر بتواند آن را دانلود کند.
با این کار، از سنگین شدن و کند شدن سایت جلوگیری می کنید.
تغییر اندازه و حجم تصاویر در پست جداگانه ای با عنوان «آموزش تنظیم حجم تصاویر بدون افت محسوس کیفیت» به صورت کامل آموزش داده شده است.
۳-انتخاب اندازه مناسب برای تصاویر
همان طور که در بند قبلی اشاره شد، بهتر است برای همه تصاویر سایت خود، سه اندازه بزرگ، متوسط و کوچک درنظر بگیریم و همیشه از این سه اندازه استفاده کنیم.
در انتخاب اندازه، فقط نیاز است عرض تصاویر را ثابت در نظر بگیریم. با تنظیم عرض، ارتفاع به طور خودکار تنظیم خواهد شد.
اندازه پیشنهادی ما برای عرض تصاویر این است:
- تصاویر بزرگ: ۶۰۰ پیکسل
- تصاویر متوسط: ۳۰۰ پیکسل
- تصاویر کوچک( بندانگشتی): ۱۵۰ پیکسل
با این کار، همه تصاویر سایت شما، استاندارد خواهد بود.
نکته : با تنطیم عرض تصویر، ارتفاع نیز به صورت خودکار تغییر می کند (در غیر این صورت، تصویر تغییر شکل پیدا می کند).
اما اگر می خواهید برای ارتفاع هم عددی مشخص داشته باشید، از این اندازه ها استفاده کنید (بر حسب پیکسل):
- تصاویر بزرگ: عرض ۶۰۰; ارتفاع ۴۰۰
- تصاویر متوسط: عرض ۳۰۰، ارتفاع ۲۰۰
- تصاویر کوچک: عرض ۱۵۰؛ ارتفاع ۱۰۰ (برای تصاویر مربع، ارتفاع هم باید ۱۵۰ پیکسل باشد)
آیا لازم است، تصاویری که از اینترنت می گیرم، دقیقاً با همین اندازه استاندارد باشد؟
نیازی نیست. کافی است عرض تصاویری که جستجو می کنید، هم اندازه یا بزرگتر از عرض استاندارد باشد.
اگر همان اندازه است، که بسیار عالی است؛ اگر نه، باید اندازه آن را تغییر دهید تا به عرض استاندارد برسید.
نکته: اگر یک تصویر از اساس، کوچک و با زوم کردن تار می شود، بزرگ کردن آن بی فایده است؛ اما اگر تصویری بزرگ باشد می توانید به راحتی آن را به اندازه کوچکتر و با کیفیت مطلوب تنظیم کنید.
ببرای این کار، حتماً پست «آموزش تنظیم اندازه و حجم تصاویر» را مطالعه کنید.
۵-نام و متن جایگزین تصاویر با معنی باشد
با توجه به اینکه امکان شناسایی دقیق تصاویر توسط موتور جستجوها وجود ندارد، آنها از سه ویژگی عکس ها استفاده می کنند:
- نام فایل عکس (مثلاً pic.jpg)
- عنوان تصویر
- متن جایگزین
قبل از توضیح این موارد، تصویر زیر را ببینید. این اطلاعات قرار است در هنگام بارگذاری تصویر، در این بخش از وردپرس وارد شود.
اطلاعات خواسته شده از تصویر در وردپرس
نام فایل تصویر
نام فایل باید معنی، و مرتبط با مطلبی باشد که عکس را در آن قرار می دهید.
این نام می تواند فارسی یا انگلیسی باشد، اما به صورت فینگلیش درست نیست.
مثلاً «zaban» نام مناسبی نیست؛ چون گوگل معنی آن را نمی داند. اما «زبان» یا «language» هر دو مناسب است.
با این نکته، کاملاً مشخص است که استفاده از نام های پیش فرض دستگاههای دیجیتال (مثلاً IMG-20180709 ) به هیچ وجه مناسب نیست و باید تغییر کند.
آیا پسوند فایل مهم است؟
نوع پسوند در سئو اهمیتی ندارد. فقط لازم است از پسوندهای رایج در وب (png ،jpg یا gif) استفاده کنید.
البته در عمل، معمولاً عکس ها با فرمت jpg، آیکون ها و لوگوها با پسوند png و تصاویر متحرک با فرمت gif هستند.
نام فایل را کجا وارد کنیم؟
نام فایل، باید در هنگام ذخیره عکس در کامپیوتر مشخص شود و در وردپرس قابل تغییر نیست.
این نام، در وردپرس با عنوان «نشانی» ظاهر می شود.
نام تصویر (در وردپرس)
دومین کادر اطلاعات، مربوط به نام تصویر در وردپرس است.
وردپرس برای ذخیره عکس ها در کتابخانه رسانه ها، از این نام هم استفاده می کند که به صورت اتوماتیک پر می شود.
این نام در سئو مهم نیست؛
اما کادر سوم، یعنی نام (عنوان تصویر) در سئو مهم است و در ادامه آن را توضیح می دهیم.
نام (عنوان تصویر)
اگر به تصاویر همین پست، دقت کنید، در زیر هر کدام یک عنوان هم می بینید که برای معرفی عکس به کاربر گذاشته شده است.
یادآوری می کنم که دو نام در وردپرس از ما پرسیده می شود:
اولین نام، برای خود وردپرس است و با آن کاری نداریم.
دومین نام، عنوان تصویری است که زیر عکس می آید و برای ما مهم است.
تصویر زیر، این دو «نام» را نشان داده است.
وارد کردن نام تصویر در وردپرس
بعد از معرفی «متن جایگزین» نحوه انتخاب عنوان تصویر را توضیح می دهیم.
متن جایگزین
آخرین مورد، متن جایگزین است.
متن جایگزین شبیه عنوان تصویر است، با این تفاوت که کاربر آن را نمی بیند (مگر زمانی که تصویر به هر دلیلی نمایش داده نشود)
این عنوان برای گوگل اهمیت زیادی دارد. بنابراین لازم است آن را درست انتخاب کنیم.
چگونه «نام» (عنوان زیر تصویر) و «متن جایگزین» مناسب انتخاب کنم؟
بهترین نام و متن جایگزین می تواند عبارتی شامل «کلمه کلیدی اصلی آن پست» باشد.
زیرا هم برای بازدیدکننده با معنی است، و هم کلمه کلیدی را یک بار دیگر تکرار می کند و این از منظر سئو، یک امتیاز است.
مثال:
می خواهیم تصویر زیر را در یک پست با عنوان «نحوه تحقیق کلمات کلیدی برای سایت» قرار دهیم.
مراحل انتخاب کلمات کلیدی
کلمه کلیدی این پست، «تحقیق کلمات کلیدی» است.
بنابراین نام و متن جایگرین را این طور انتخاب می کنیم:
نام: مراحل تحقیق کلمات کلیدی (یا به انگلیسی: keyword-selection-steps)
متن جایگزین: تحقیق کلمات کلیدی
نکته ۱: در بیشتر مواقع می توانید نام و متن جایگرین را عیناً یکی در نظر بگیرید(مثل کاری که من در مثال بالا انجام دادم)
نکته ۲: همان طور که گفتیم در وردپرس، نام وارد شده، در زیر تصویر هم نمایش داده می شود. بنابراین کاربر هم آن را می بیند.
می توانید آن را تغییر داده یا از زیر عکس پاک کنید؛ اما داشتن عنوان برای تصاویر بهتر است.
چک لیست بهینه سازی تصاویر
برای راحتی کار شما، تصمیم گرفتیم نکات مهم این پست را به صورت یک چک لیست خلاصه کنیم.
از این به بعد، می توانید بهینه بودن عکس های خود را با کمک این چک لیست کنترل کنید.
چک لیست بهینه سازی تصاویر برای سئو
دانلود نسخه باکیفیت بالا چک لیست بهینه سازی تصاویر
تمرین: برای یکی از تصاویر سایت خود، نام فایل، نام و متن جایگزین انتخاب کنید.
سپس، لینک آن تصویر یا پستی که تصویر در آن است، در بخش نظرات برای ما ارسال کنید، تا اندازه، حجم و نحوه نامگذاری شما را بررسی کنیم.
اگر سوالی داشتید در پایین همین صفحه برای ما ارسال کنید.