در بین این همه محصولات آموزشی باید چیکار کنی تا محصولت از رقبا بهتر به نظر برسد؟ یک مشکلی از یک بازار هدفی را نشانه گیری کن و محصولت را برای آن دسته از افراد بساز و بفروش. توی کشور ما مردم اصلا سمت کتاب نمی روند، این یک فرصت برایت است که بتوانی پول دربیاوری. ببین بازار هدفت چه مشکلی دارد؟ چه دغدغه فکری دارد؟ چه انگیزه های درونی دارد؟ مشکل را شناسایی کن، چند کتاب درباره مشکلی که شناسایی کردی بخوان و محصولت را در قالب یک راه حل تولید کن.
پس بیا یکبار ببینیم که داستان از چه قرار است؟
- شناسایی یک مشکل از یک بازار هدف
- بررسی مخاطب هایی که در بازار هدف هستند
- بررسی انگیزه های درونی افراد را شناسایی کن
- مخاطب ها را دسته بندی کن
- بهترین دسته را پیدا کن
- چند کتاب مطالعه کن
- محصولت را برای بهترین دسته بساز
- برای بهترین دسته بازاریابی انجام بده
همه آموزش آشپزی می دهند، تو آموزش آشپزی نده! تو دستور پخت یک غذای خاص، برای دسته خاصی را تهیه کن. ببین اگر فکر می کنی که آشپزی چیزیه که همه مردم با آن سروکار دارند، سخت در اشتباه هستی! در واقع درسته! همه با آشپزی سروکار دارند اما باید ببینی که افرادی که می خواهند آشپزی کنند چه انگیزه هایی دارند؟ به نظرت انگیزه آشپزی یک خانم خانه دار با سرآشپز یک رستوران لوکس در شمال تهران یکی است؟ قطعا خیر
میخوام در اینجا با یک مثال قشنگ این موضوع را برایت باز کنم
ما می خواهیم آموزش آشپزی بدهیم. بسیار عالی. در نگاه اولیه محصول آموزش آشپزی میتونه مخاطبش کل مردم ایران باشه، اما قضیه را باز می کنم.
سارا خانم همسر آقا شهرام است و تصمیم داره که برای پنجشنبه شب با یک غذای خاص و ویژه شوهرش را سورپرایز کنه. سارا با خودش فکر میکنه که چی درست کنه که شوهرش را خوشحال کنه، کمی که فکر میکنه به نتیجه نمیرسه و میبینه که تاحالا هر غذایی که بلد بوده برای شوهرش درست کرده، سارا به دوسش پریسا زنگ میزنه و ازش مشورت میگیره. سارا در حین صحبت با پریسا متوجه میشه که صحبت کردن با پریسا بی فایده است چون غذای جذابی از سمت پریسا بهش پیشنهاد نشده بود. به فکرش میزنه که بره گوگل سرچ کنه ببینه که چه غذای لاکچری میتونه آماده کنه. وقتی سرچ میکنه با سایت ما روبرو میشه. وارد سایت ما میشه و میبینه که طرز تهیه یک غذای لاکچری در سایت ما است و کلی خوشحال میشه از اینکه بالاخره یک سورپرایز توپ برای شوهرش میتونه داشته باشه. سارا صفحه توضیحات محصول را با دقت مطالعه می کنه و زمانی که چشمش به قیمت محصول آموزشی میفته قیافش درهم میشه. چرا؟ چی شد؟ چون قیمت محصول خیلی از نظر سارا گران بوده. آموزش طرز تهیه یک غذای خاص و لاکچری چقدر؟ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان. بله همه نقشه های سارا خراب میشه. سارا دوست داشت با یک غذای ویژه شوهرش را خوشحال کنه اما به چه قیمتی؟ ۱میلیون؟ اونم برای یک وعده غذا؟ سارا پرونده سورپرایز شوهرش را همینجا می بندد. اما …
سرآشپز یک رستوران لوکس در شمال تهران که اسمش علیرضا است، حقوق ماهیانه بسیار بالایی دریافت می کند و همه حساب ویژه ای روی او می کنند و رستوران های رقیب کمین کردن و حسرت این را دارند که علیرضا سرآشپز آن ها باشد. علیرضا به خاطر فوت های کوزه گری که در آشپزی بلد است و غذاهای جدید و خاصی که درست می کند مشهور است. علیرضا می خواهد به لیست غذاهای ویژه ای که مهارت بسیار بالایی هم در درست کردن آن ها دارد یک غذای خاص دیگر هم اضافه کند. وقتی سرچ می کند سایت ما را می بینید و وارد سایت می شود. چشمش به محصول آموزشی ما میفته و میبینه که قیمتش ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان است. علیرضا به راحتی حاضر است که بابت محصول آموزشی ما ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان پول بپردازد. انگیزه های علیرضا در چه سطحی است؟ انگیزه های سارا در چه سطحی است؟
طبیعی است که سارا حاضر نیست ۱میلیون تومان برای طرز تهیه یک غذا بپردازد. اما علیرضا مشتاقانه حاضر است که پول بپردازد. اینجا بر می گردیم به مخاطب شناسی. باید مخاطب را به خوبی شناسایی کنی و ببینی که مخاطبت چه انگیزه های درونی دارد.مخاطبان یک محصول اهداف و انگیزه های درونی متفاوتی دارند. شما بهترین انگیزه ها را شناسایی کنید، محصولت را برای همان دسته از انگیزه ها بساز، بازاریابیت را برای همان دسته انجام بده. شاید بپرسی که خب یک آشپز ماهر چرا باید آموزش من را خریداری کند؟ وقتی بتوانی محصولی را برای مخاطب هدفت بسازی و محصولت را به مخاطب هدفت بشناسانی، به بعدش برمیگرده به هنر متقاعدسازی تو، که در دوره آموزش های ۳۰ میلیون تومانی همه این تکنیک ها را ریز می کنیم و مفصل دربارش صحبت می کنیم.
صحبت پایانی
خیلی ها وقتی سایت آموزشی می خواهند راه اندازی کنند، نگاه می کنند که فلان مدرس در فلان حوزه چطوری داره کار می کنه و کپی برابر اصل همان را پیاده می کنند به امید اینکه موفق شوند. در صورتی که باید هر فردی خودش باشد. استراتژی خودش را داشته باشد. برای بحث سایت آموزشی، استراتژی های متفاوتی وجود دارد. شما باید باتوجه به اهداف و انگیزه هایی که دارید، یک نوع استراتژی را پیاده کنید و همچنین به شدت باید مخاطب هدفت را بشناسی و بر اساس انگیزه های درونی مخاطبت محصولی را بسازی
منبع : آترین وب
نوشته چه محصول آموزشی درست کنیم که ما را ثروتمند کند؟ اولین بار در کسب و کار اینترنتی – آترین وب. پدیدار شد.