همیشه انواع روش های بازارایابی اینترنتی آمده اند و رفته اند اما همچنان ایمیل مارکتینگ email markting باقی مانده است. در اینکه بازدهی ایمیل روز به روز کمتر می شود هیچ شکی نیست. اما هنوز هم می توانی با ایمیل مارکتینگ فروشت را چند برابر کنی. دوست خوبم وقتی می گویم که چند برابر کنی تصور نکن که یک صحبت تبلیغاتی است، واقعا شما می توانی با ایمیل مارکتینگ فروشت را چند برابر کنی. به شرطی که بدانی چطوری ازش باید استفاده کنی
ایمیل مارکتینگ چیست؟
ایمیل مارکتینگ یک ابزار برای بازاریابی مستقیم است. ایمیل مارکتینگ روشی از بازاریابی اینترنتی است که تمام مراحل آن قابل اندازه گیری است. اینکه بودجه ای که برای یک کمپین هزینه کردی و میخوای بدون قدم به قدم در مرحله چه بازخوردی داشتی را می توانی متوجه بشی.
ایمیل مارکتینگ چه چیزی نیست؟
اینکه فکر کنی میری از اینترنت یک لیست بانک ایمیل تهیه میکنی و به ۲ میلیون کاربر اینترنتی ایمیل ارسال میکنی و عده ای از این افراد ایمیلت را می بینند و ازت خرید می کنند و ثروتمند میشی سخت در اشتباه هستی. خودت چقدر از این ایمیل های تبلیغاتی ناشناس دریافت می کنی؟ چه عکس العملی نسبت به این موضوع داری؟ چقدر اس ام اس تبلیغاتی برایت اومده؟ جزء اینکه این پیام ها روی اعصابت باشد چیز دیگری هم دارد؟ خب دقیقا همین حالت هم برای مردم است. یعنی وقتی ایمیل ناشناس ارسال میکنی آن ها دقیقا همین حس و دیدگاه تو را دارند و هیچ تمایلی به استفاده از محصولات و خدماتت ندارند. حتی اگر بهترین محصول با بهترین قیمت ممکن هم بهشون پیشنهاد بدی. پس همینجا میگم که قید این روش را بزنی.
در یک نگاه کلی بازاریابی ایمیلی چیست؟
برای درک بهتر این موضوع بهت پیشنهاد میکنم که فایل صوتی زیر را به دقت گوش کنی
http://dl.atrinweb.com/mp3/email-marketing.mp3کل ایمیل مارکتینگ یعنی همین. یعنی ساختار اصلی همینه. فقط این وسط استراتژی ها و روش های پیاده سازی ایمیل مارکتینگ است باعث میشه یک نفر کمپین های ایمیلی حرفه ای و دیگری غیرحرفه ای و ناشیانه برگزار کنه.
چه پیشنهادی طراحی کنم که وسوسه انگیز باشه؟
متناسب با نوع کسب و کاری که داری می توانی یک پیشنهادی را طراحی کنی. این پیشنهاد میتونه یک کوپن تخفیف باشه، لیست قیمت، کاتالوگ، فایل آموزشی باشه. در برخی صنف ها، لیست قیمت از اهمیت خیلی بالایی برخورداره، اگر در کسب و کار تو دوست خوبم هم این چنین هست حتما از لیست قیمت استفاده کن. در خیلی کسب و کارها میشه از فایل آموزشی استفاده کرد. دوربین عکاسی میفروشی؟ “قبل از خرید دوربین عکاسی حواستان باشد که فروشنده سر شما کلاه نزاره” این یک عنوان آموزشی بود. می توانی یک فایل آموزشی درست کنی و نکاتی را که یک خریدار دوربین باید قبل از خرید بداند را آموزش بدی. این فایل میتواند یک پی دی اف باشد، می تواند یک فایل صوتی باشد و یا می تواند یک فایل تصویری باشد.
چگونه لیست ایمیل بسازیم؟
روش های مختلفی برای ساختن لیست ایمیل وجود داره. یکی از روش ها که از قدیم بوده و هنوز هم هست خبرنامه ایمیلی می باشد. البته خبرنامه ایمیلی دیگه خیلی برای مردم هیجان انگیز نیست و افراد کمی حاضر می شوند که در خبرنامه ایمیلی عضو شوند. یکی از روش های دیگه بخش ثبت نام سایت است. روند ثبت نام سایتت را آسان کن و بازدیدکننده را ترغیب کن تا در سایتت عضو بشه. چطوری ترغیب کنی؟ یک بخشی از سایت را فقط اجازه بده که کاربرای سایت دسترسی داشته باشند. یعنی زمانی که در سایتت به بازدیدکننده میگی بیا ثبت نام کن، باید ثبت نام کاربر یک دلیلی داشته باشه دیگه. بازدیدکننده چرا باید ثبت نام کنه؟ برای همین باید یک دلیلی ایجاد کنی که بازدیدکننده ثبت نام کنه. یکی دیگه از روش ها استفاده از لندینگ پیج است. در پاراگراف پائینی درباره لندینگ پیج مفصل توضیح میدم.
لندینگ پیج چیست و چگونه یک لندینگ پیج عالی بسازیم؟
لندینگ پیج به بخشی از سایت و یا صفحه ای از سایت میگیم که کارش اینه که کاربر را دعوت به اقدام کاری میکنه. این اقدام در بحث ایمیل مارکتینگ میشه دریافت ایمیل مخاطب هدف. بزار این قضیه لندینگ پیج را با یک مثال باز کنم تا کاملا روشن بشی. فرض کن یک سایت فروشگاهی داری که دوربین عکاسی میفروشی و حالا سایتت را در عبارت خرید دوربین عکاسی سئو کردی و به صفحه اول گوگل آمده است. حالا کاربر اینترنتی جستجو میکنه “خرید دوربین عکاسی” و سایتت در گوگل نمایش داده میشه و بازدیدکننده وارد سایتت می شود، وقتی کاربر وارد سایتت میشه میبینه که با یک صفحه ای روبرو شده که آن صفحه یک پیشنهاد داره. در صفحه نوشته شده قبل از خرید دوربین عکاسی حتما این فیلم ۲دقیقه ای را ببین تا فروشنده ها نتوانند سرت کلاه بزارند. بازدیدکننده حالا باید ایمیل خودش را وارد کند تا بتواند این فیلم ۲دقیقه ای و حیاتی را دانلود کند. چه هیجان انگیز شد. یعنی اینجا ما ایمیل مخاطب هدفمان را جمع آوری کردیم. چی از این بهتر؟ کلید پیروزی شما یعنی همین. اگر می خواهید درباره لندینگ پیج بیشتر بدانید به مقاله لندینگ پیج شما این ۹مورد را دارد؟ بروید.
بازاریابی اجازه ای چیست؟
معمولا بازاریابی اجازه ای را فقط در بحث ایمیل مارکتینگ تعریف می کنند اما بازاریابی اجازه ای در هر جا و هر روشی می تواند پیاده شود. اینجا صحبت از ایمیل است پس درباره همین موضوع صحبت میکنم. بازاریابی اجازه ای یعنی روشی که در آن هیچ چیزی را به مخاطب تحمیل نمیکنیم. یعنی همینجوری تبلیغات انبوه انجام نمیدیم. در ابتدا با یک پیشنهاد ویژه از کاربر اجازه می گیریم و سپس کار بازاریابی را انجام میدیم. شاید بپرسی یعنی چی؟ چطوری اجازه بگیریم؟ اگه پاراگراف بالایی را خوانده باشی میبینی که اومدم درباره لندینگ پیج گفتم و اینکه چطوری ایمیل مخاطب هدف را دریافت کنیم. این یعنی همین بازاریابی اجازه ای. کاربر خودش با میل خودش ایمیلش را در اختیار کسب و کار ما قرار داده و در قبالش یک فایل ارزشمند دریافت کرده. یعنی یک بازی برد برد و این یعنی اینکه کاربر با وارد کردن ایمیلش به ما اجازه داده که برایش ایمیل ارسال کنیم. در بحث بازاریابی ایمیلی، بازاریابی اجازه ای حالت های مختلفی دارد. بازاریابی اجازه ای تک مرحله ای و دومرحله ای.
چگونه به مخاطبان ایمیل ارسال کنیم؟
بسیار عالی، تا اینجا متوجه شدی که چطوری باید لیست ایمیل بسازی و چطوری کاری کنی که مردم ایمیلشان را در اختیارت بگذارند. حالا باید به این لیست ایمیلت ایمیل ارسال کنی. چطوری؟ روش های مختلفی برای اینکار وجود داره که من همه روش های رایج را میگم و بهت میگم که بهترین روش کدام است.
ارسال ایمیل با نرم افزارهای ارسال ایمیل
یک سری نرم افزارهایی وجود دارد که می توانی با آن ها به اعضای سایتت ایمیل ارسال کنی. این نرم افزارها را باید متصل کنی به smtp و ایمیل ارسال کنی. یک سری سایت هایی هستند که smtp در اختیارت قرار می دهند و باید پول پرداخت کنی تا بتوانی از smtp استفاده کنی. این روش دردسرهای خاص خودش را دارد که اگر کاربر خیلی حرفه ای نیستی من توصیه نمیکنم که ازش استفاده کنی، هرچند حرفه ای ها هم کمتر سراغ این روش می روند.
ارسال ایمیل با پلاگین های سایت سازها
اگر از سایت سازهای رایگانی مثل وردپرس، جومولا، دروپال، اپن کارت، پرستاشاپ استفاده میکنی باید بگم که این سایت سازها یک سری پلاگین هایی دارند که می توانی با آن ها ایمیل ارسال کنی. دقت داشته باش که این روش هم مثل روش قبلی نیازمند اینه که به smtp متصل بشه و من بازهم این روش را هم بهت پیشنهاد نمیکنم. پس برویم سراغ روش بعدی
ارسال ایمیل با شرکت های ایمیل مارکتینگ
یک سری سایت های خارجی هستند که نرم افزارهای تحت وبی را دارند که بهت اجازه می دهند که ایمیل ارسال کنی. یعنی می روی داخل سایت، ثبت نام میکنی و یک ابزار حرفه ای و رایگان در اختیارت میزاره که میتونی باهاش هرچندهزارتا که میخوای ایمیل ارسال کنی. این روش را بهت پیشنهاد میکنم چون روش آسان و بدون دردسری هست و خیالت راحته که همه چی به راحتی انجام میشه.
چگونه بازخورد ایمیلمان را متوجه بشویم؟
وقتی ایمیلت را ارسال میکنی، می توانی با استفاده از ابزاری که شرکت ایمیل مارکینگ در اختیارت گذاشته است ببینی که چند درصد افراد ایمیلت را باز کردند، چند درصد داخل لینک درون ایمیلت کلیک کردند، چند درصد ایمیلت را فوروارد کردن به دوستشان، چند درصد لغو عضویت کردن. البته نرخ های دیگری هم هست که من اینجا نیاوردم. اما بدان که مهم ترین نرخ در ایمیل مارکتینگ نرخ باز شدن ایمیل و نرخ کلیک شدن ایمیل است. سایت های ایمیل مارکتینگ همه این آمار و اطلاعات را خیلی دقیق بهت نشان می دهند.
بهترین شرکت های ایمیل مارکتینگ دنیا کدامند؟
- mailerlite
- mailchimp
- icontact
- aweber
تعرفه خدمات ایمیل مارکتینگ
کدام پنل ایمیل مارکتینگ را استفاده کنم؟
خبر خوب اینه که برای شروع کار اصلا نیازی نیست برای بازاریابی ایمیلی هزینه کنی. همانطور که در عکس بالا میبینی تا ۱۰۰۰نفر اول که به لیست ایمیلت اضافه بشوند رایگان می توانی از این سرویس استفاده کنی. یعنی تا ۱۰۰۰ نفر اول که عضو لیست ایمیلت می شوند رایگان است و هرچندبار که بخواهی می توانی به این ۱۰۰۰ نفر ایمیل ارسال کنی. خبر خوب تر اینه که وقتی ۱۰۰۰نفر اعضای ایمیلی بشوند، از همان ۱۰۰۰نفر می توانی درآمدهای خیلی خوبی کسب کنی و هر وقت اعضا از ۱۰۰۰ نفر بیشتر شد هیچ جای نگرانی بابت ارتقای پنل ایمیل مارکتینگ نداری، چون درآمدی که از ۱۰۰۰تای اول بدست آوردی به راحتی می تواند هزینه پنل های بالاتر را هم پوشش بدهد.
صحبت پایانی
ایمیل در بین روش های بازایابی اینترنتی به خاطر ارزان بودنش همیشه بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را دارد. بهت پیشنهاد میکنم که از ایمیلی مارکتینگ حتما استفاده کنی. در واقع در بازاریابی نباید همیشه به یک روش تکیه کرد. باید چند روش را انتخاب کرد و زوم کرد روی همان چندتا. هیچ وقت بازاریابی اینترنتی خودت را بر روی یک روش بنا نکن، تا وقتی یک روش به هر دلیلی از بین رفت، کسب و کارت نابود نشود. اگر از ایمیل به درستی استفاده کنی می تواند واقعا سودآوری سایتت را چند برابر کند.
نوشته ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه با آن پول پارو کنیم؟ اولین بار در کسب و کار اینترنتی – آترین وب. پدیدار شد.