یکی از مهمترین کارهای ما در بازاریابی اینترنتی و به ویژه سئو، نگه داشتن هر چه بیشتر کاربر در سایت است. هر چه بازدیدکننده ها زمان بیشتری در سایت ما بمانند، جایگاه بهتری در نتایج جستجو به دست می آوریم. جایگاه بهتر در نتایج جستجو یعنی بازدید بیشتر از کسب و کار اینترنتی تان.
روش های مختلفی برای ماندگاری بیشتر کاربر وجود دارد. یکی از موثرترین ترفندها، لینک دادن به مطالب و پست های دیگر است.
قراردادن لینک در پست ها، چند قانون دارد که به آنها قوانین بهینه سازی لینک می گوییم.
قبل از توضیح بهینه سازی لینک، بهتر است ببینیم چه نوع لینک هایی داریم و چرا لینک ها در سئو مهم هستند.
انواع لینک
به طور کلی، دو نوع لینک وجود دارد: لینک داخلی و لینک خارجی
به لینک هایی که مقصدشان پست های سایت خودتان باشد، لینک داخلی، و به لینک هایی که کاربر را به خارج از سایت تان هدایت می کند لینک خارجی می گوییم.
مثال:
لینک زیر، که به صفحه اول فارسی بیز اشاره می کند، برای فارسی بیز یک لینک داخلی محسوب می شود:
» کسب و کار اینترنتی خانگی برای فارسی زبانان
اما این لینک که به سایت ویکی پدیا متصل شده است و یک لینک خارجی است:
» کسب و کار الکترونیک
نکته: مقصد هر لینک را می توان بدون کلیک روی آن و تنها با نگه داشتن ماوس روی متن لینک، در نوار وضعیت پایین مرورگر هم مشاهده کرد (تصویر زیر).
چرا لینک ها در سئو و افزایش بازدیدکننده مهم اند؟
ابتدا به تاثیر لینک های داخلی در سئو می پردازیم.
لینک های داخلی، علاوه بر هدایت کاربران به دیگر پست های مفید در سایتتان، یک دستاورد بسیار مهم در سئو دارد: «کاربر زمان بیشتری را در سایت ما صرف می کند»
هر چه زمان صرف شده کاربران در سایت بیشتر شود، گوگل این طور استنباط می کند که سایت و صفحاتی که کاربر در آن وقت می گذراند، برای او واقعاً مفید است. در نتیجه، گوگل کسب و کار اینترنتی شما را به کاربران بیشتری نشان می دهد.
پس، لینک های داخلی دو مزیت دارد:
۱) خلق تجربه ای بهتر برای کاربر، با هدایت او به پست های مفید
۲) کمک به جذب بازدید کننده بیشتر از طریق موتورهای جستجو (هدف اصلی سئو)
اما لینک های خارجی چه مزیتی برای ما دارد؟ این لینک ها که به جای حفظ کاربر در سایت خودمان، او را به سایت های دیگر می فرستند!
گوگل و دیگر موتورهای جستجو، دوست دارند کاربران اینترنت به بهترین مطالب دسترسی داشته باشند.
اگر این مطالب در سایت ما باشد که چه بهتر؛ اگر نه، گوگل تاکید دارد که کاربران خود را به سایت های دیگر هدایت کنیم.
به هر حال، یک سایت به تنهایی نمی تواند همه نیازهای کاربران را برآورده کند.
به همین دلیل، گوگل برای تشویق مدیران سایت ها به این ارتباط، داشتن لینک های خارجی را یک امتیاز می داند. هم برای لینک دهنده (سایت مبدا) و هم برای لینک گیرنده (سایت مقصد).
در لینک های خارجی سه نکته مهم را باید رعایت کنید:
۱) به سایت های مرتبط با زمینه فعالیت خود لینک بدهید
مثلاً اگر سایت تان در حوزه آموزش طراحی گرافیک است، طبیعی است که سایت های مرتبط با هنر و گرافیک و نرم افزارهای کامپیوتری مقصد لینک های خارجی شما باشد.
۲) به سایت هایی لینک بدهید که در حوزه کسب و کارتان جزو سایت های معتبر به حساب می آیند
لینک دادن به سایت ها و وبلاگ های ناشناخته که مدتها است به روز نشده اند، برای سایت شما (که قرار است در زمینه کاری خود حرفی برای گفتن داشته باشد) مزیتی ندارد و اعتبارتان را در نگاه کاربر و موتور جستجو کاهش می دهد.
۳) در هر پست، فقط یک لینک خارجی داشته باشید
اگر کاربر را بیش از حد به سایت های دیگر هدایت کنیم، یعنی زیادی وابسته به دیگران هستیم.
پس در صورت نیاز، قرار دادن یک لینک خارجی در هر پست کافی است (مگر اینکه موضوع پست ما، معرفی سایت های مفید در یک موضوع خاص باشد)
برخلاف لینک های داخلی، الزامی به دادن لینک های خارجی در همه پستهای تان ندارید.
چطور لینک بدهیم؟
برای لینک دادن (چه داخلی و چه خارجی) در وردپرس، متن موردنظر را انتخاب کنید. سپس در نوار ابزار روی آیکون کلیک کنید. حالا در کادر نمایش داده شده لینک صفحه مقصد را نوشته و روی دکمه آبی رنگ تایید کلیک کنید. (تصویر زیر)
برای اطمینان، می توانید آدرس صفحه مقصد را کپی کرده و سپس paste کنید.
متن لینک چه باشد؟
هر لینکی در سایت، دعوتی است از کاربر برای بیشتر ماندن در سایت و این از نظر گوگل بسیار مهم است. گوگل علاوه بر بررسی آدرس مقصد لینک ها، متن لینک ها هم برایش مهم است.
بنابراین برای تنظیم متن لینک ها لازم است دو نکته مهم را رعایت کنیم:
نکته اول: متن لینک باید با معنی و متناسب با موضوع صفحه مقصد آن لینک باشد.
مثلاً اگر قرار است به یک پست با موضوع «انتخاب کلمات کلیدی» در فارسی بیز لینک بدهیم، بهتر است چنین متنی بنویسیم:
« … قبلاً درباره روشهای انتخاب کلمات کلیدی برای کسب و کار اینترنتی خانگی با شما صحبت کردیم … »
همانطور که می بینید، متن لینک با موضوع صفحه مقصد کاملاً متناسب است.
مثالی از متن نامناسب لینک:
« قبلاً اینجا درباره روشهای انتخاب کلمات کلیدی برای کسب و کار اینترنتی خانگی با شما صحبت کردیم … »
در مثال دوم، فقط کلمه «اینجا» به عنوان متن لینک انتخاب شده که کلمه ای بدون معنی خاص است.
نکته دوم: در متن لینک حتماً از کلمه کلیدی صفحه مقصد استفاده کنیم.
مثلاً اگر در صفحه مقصد، کلمه کلیدی بهینه سازی تصاویر است، در لینکی که به آن مطلب می دهیم، باید از این عبارت یا مترادف آن استفاده کنیم (مثال زیر را ببینید)
« برای استاندارد کردن تصاویر سایت، باید با تکنیک های بهینه سازی تصاویر آشنا باشید… ))
چه تعداد لینک داخلی در هر پست کافی است؟
سعی کنید در هر پست، حداقل ۳ لینک داخلی داشته باشید.
بعد از نوشتن پست آن را طوری اصلاح کنید که کاربر حداقل به ۳ پست مرتبط دیگر هم مراجعه کند.
مثلاً همین پست را یک بار از اول تا آخر نگاه کنید. می بینید که در جاهای مختلف، پست های دیگری – به صورت لینک داخلی- برای مطالعه پیشنهاد داده است.
نکته مهم: در موقعیت و تعداد لینک ها زیاده روی نکنید. از لینک ها به شکل طبیعی استفاده کنید. در غیر این صورت، متن هم برای خواننده و هم برای گوگل ساختگی به نظر می رسد.
فراموش نمی کنیم که هدف اصلی لینک ها راهنمایی بهتر کاربر و پیشنهاد مطالعه مطالبی بیشتر و کامل تر به او است.
خلاصه قوانین بهینه سازی لینک
-
در هر پست، حداکثر یک لینک خارجی بدهیم.
-
به سایت های معتبر و مرتبط با حوزه کسب و کار خودمان لینک بدهیم.
-
در هر پست، حداقل ۳ لینک داخلی داشته باشیم.
-
متن لینک ها با موضوع صفحه مقصد مرتبط باشد.
-
در متن لینک ها، از کلمه کلیدی آن پست استفاده شود.
به نظر شما، چه راههایی وجود دارد تا در یک پست، تشخیص بدهیم کجا لینک های داخلی قرار دهیم؟
لطفاً جواب خود را در قسمت نظرات بنویسید.
نوشته افزایش بازدید سایت با ۵ نکته کاربردی در بهینه سازی لینک اولین بار در فارسی بیز. پدیدار شد.