این پست، یکی از کاربردی ترین مطالب آموزشی سئو در اینترنت است، لطفاً با حوصله مطالب و لینک های آن را دنبال کرده و نکات گفته شده را در سایت تان پیاده کنید
تصور کنید دارید می روید خرید کنید. دو تا فروشگاه سر راهتان است.
ترجیح می دهید از کدام فروشگاه خرید کنید؟
به احتمال زیاد شما هم مثل من فروشگاه سمت چپ را برای خرید انتخاب می کنید. درست است؟
کسب و کار، کسب و کار است. چه یک فروشگاه فیزیکی باشد و چه یک سایت اینترنتی. در هر صورت برای داشتن مشتری و بازدید کننده نیاز است قفسه های فروشگاه یا سایت شما پر باشد. ضمن اینکه این اجناس باید مربوط به نوع فعالیت فروشگاه باشند. ما در یک سوپر مارکت انتظار نداریم قالپاق پراید ببینیم!
(البته ممکن است در یک فروشگاه زنجیره ای همه چیز ببیند، اما سایت شما هنوز تا تبدیل شدن به یک سایت بزرگ فاصله دارد)
اجناس ما در کسب و کار اینترنتی خانگی ما همان مطالبی است که منتشر می کنیم، آموزش هایی است که تولید می کنیم و عکس ها و فیلم هایی است که بارگزاری می کنیم. و قفسه های مان، صفحات سایت است.
هر کاسبی می داند که یک مغازه خالی یا خلوت نمی تواند برایش مشتری و درآمد بیاورد. پس من و شما هم به عنوان صاحبان یک کسب و کار اینترنتی، برای جذب بیننده باید خودمان را برای تولید مطالب دست اول و استاندارد آماده کنیم. آماده اید؟!
یک سوال اساسی: یک مطلب استاندارد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
هدف از هر مطلبی که در سایت منتشر می کنیم این است که نیازی ازبازدیدکننده با آموزش نکاتی مفید به او را بر طرف کرده و در نهایت جلب رضایت او است و البته برای جذب این مخاطب چشم امید به نتایج جستجو داریم تا گوگل سایت ما را به آنها پیشنهاد دهد. اگر بخواهیم سایت ما در نتایج جستجو به کاربران نشان داده شود، لازم است مطالبی که تولید می کنیم استاندارد و باید کیفیت باشد. اما چطور؟ در ادامه این موضوع مهم را به صورت کامل شرح می دهیم.
فهرست ویژگی های یک پست آموزشی استاندارد در سئو
۱٫ با محور کلی سایت هماهنگ باشد |
۲٫ یک کلمه کلیدی محوری داشته باشد |
۳٫ اصیل باشد ( کپی نباشد) |
۴٫ آموزش باید کامل و بلند باشد |
۵٫ دارای عنوان و توضیحات مناسب باشد |
۶٫ دارای تعدادی برچسب (تگ) باشد |
۷٫ حداقل ۳ تصویر داشته باشد |
۸٫ حداقل ۳ بار به مطالب مرتبط لینک داده باشد |
۹٫ کلمه کلیدی در آن به درستی توزیع شود |
توضیح ویژگی های یک پست استاندارد
۱- موضوع آموزش باید با محور کلی سایت هماهنگ باشد
در پست « نحوه تحقیق کلماتکلیـدی برای سایت » الگویی معرفی کردیم به نام «تسبیح» و گفتیم کل مطالب سایت باید همانند یک تسبیح به هم پیوسته باشد و از یک محور کلی پیروی کند.
حالا وقت عمل است. هر مطلبی که از حالا به بعد می خواهیم بنویسیم باید اول ببینم در چارچوب محور کلی سایت است یا خیر و تنها در صورتی آن را در سایت منتشر می کنیم که در چارچوب مشخص شده باشد.
توضیحات «الگوی تسبیح برای تولید محتوا در سایت» را اینجا مطالعه کنید. link
۲- یک کلمه کلیدی محوری داشته باشد
در پست « نحوه تحقیق کلماتکلیـدی برای سایت » نحوه انتخاب و تهیه یک لیست ۱۰۰ تایی از کلمات کلیدی را به صورت کامل و با مثال های متعدد بیان کردیم. اگر آن مطلب را نخوانده اید حتماً آن را مطالعه کرده و بعد ادامه این نوشته را بخوانید.
اگر لیست کلمات کلیدی تان آماده است، ببینید پستی که می خواهید بنویسید به کدام یک از کلمات آن لیست مرتبط است. آن کلمه یا عبارت می شود کلمه کلیدی این مطلبی که می خواهید بنویسید.
مثال: فرض کنید من می خواهم یکی از پست های فارسی بیز را انتخاب می کنم، مثلا پست« پنج قانون كسب درآمد از اينترنت! »
حالا لیستم را می آورم که تطبیق دهم کدام کلمه کلیدی با آن جور است.
همان طور که می بینید از این بین، «کسب درآمد در اینترنت» نسبت به بقیه مناسب تر است.
تصویر ۳- انتخاب کلمه کلیدی
برای انتخاب بهتر کلمات کلیدی این سه نکته را هم بخوانید:
نکته۱: اگر دو یا چند کلمه کلیدی از لیست همه به این پست می خورند یکی را انتخاب کنید، و بقیه را در پست های مشابه این پست مصرف کنید
نکته ۲: بعد از انتخاب کلمه کلیدی برای مطلب، در لیست خود آن را تیک بزنید تا مشخص شود ین کلمه کلیدی استفاده شده و در جلوی آن عنوان مطلب را بنوسید تا بدانید این کلمه برای کدام پست استفاده شده است.
نکته ۳: دو حالت وجود دارد، مطلبی مرتبط با محور سایت در نظر دارید و می گردید یکی از کلمات کلیدی لیست را به آن اختصاص می دهید و حالت دوم اینکه یک کلمه را هدف گرفته اید و حالا برای آن پست می نویسید. هر دو حالت درست است.
وقتی کلمه کلیدی پست را مشخص کرده باشم، در چه قسمت هایی از صفحه باید استفاده کنم؟
این موضوع در بند ۹ همین مطلب ذکر شده است: «کلمه کلیدی در آن به درستی توزیع شود»
۳- محتوای آموزشی باید اصیل باشد.
قبل از توضیح این مورد، لطفاً نتیجه یکی از جستجوهای من را در گوگل ببینید:
تصویر۴- یک مطلب کپی در چند سایت
احساس شما از این اتفاق چیست؟ من هم دقیقاً احساس شما را دارم!
این موضوع سه اِشکال دارد:
- در صورت پی بردن بازدید کنندگان به آن، باعث بی اعتباری سایت در نگاه آنها می شود.
- گوگل در بسیار از موارد سایت های کپی کار را با حذف از نتایج جستجو به سختی جریمه می کند.
- کاری غیراخلاقی به حساب می آید. من که شخصاً راضی نیستم کسی زحمات من را به نام خودش و بدون اشاره به صاحب اصلی آن منتشر کند، شما چطور؟
ما در بعضی مواقع مطلبی برای انتشار نداریم، اشکالی دارد از مطالب دیگران استفاده کنیم تا بازدیدکننگان ما هم از آنها استفاده کنند؟
بله اشکال دارد! آن هم سه اشکال که بالا اشاره کردیم. اگر طبق اصولی که در پست های گذشته برای تولید محتوا بیان کردیم عمل کنید، مشکل نداشتن ایده برای تولید مطالب را نخواهید داشت.
آیا می توانیم از مطالب دیگران، بدون کپی کردن آنها استفاده کنیم؟
بله می توانید، اما با رعایت این نکته که حتماً به آن صفحه ای که از آن نقل قول می کنید لینک بدهید. به علاوه، فقط مجاز هستید بخشی از آن را نقل قول کنید.
البته پیشنهاد بهتری هم دارم: شما می توانید آن مطلب را خوب مطالعه کرده، سپس آن را با زبان خودتان بازنویسی کنید. مثلا مطلبی در سایت فارسی بیز، تعریف link را بیان کرده است. این مطلب برای استفاده عموم منتشر شده است، بنابراین من هم مثل دیگران آن را مطالعه می کنم، سپس برداشت خودم را از آن مطلب به همراه یکی دو نکته دیگر که به ذهن خودم رسیده آن را منتشر می کنم، به طوری که خواننده با دیدن هر دو مطلب فکر کند که این دو مطلب مکمل همدیگر هستند، نه کپی همدیگر.
۴- آموزش باید کامل و بلند باشد.
یعنی موضوع وعده داده شده را به صورت کامل بیان کند، در غیر این صورت خواننده مطلب با نارضایتی سایت را ترک کرده و به احتمال زیاد دیگر هم به سایت ما بر نخواهد گشت.
مثالی میزنم:
اگر در یک پست با عنوان آموزش نصب افزونه در وردپرس، توضیحاتی کلی بدهم و عملاً وارد آموزش این نرم افزار به صورت گام به گام و قابل فهم نشوم به وعده خود عمل نکرده ام.
از طرف دیگر، کامل بودن در خود معنای بلندو طولانی بودن مطلب را هم دارد، زیرا وقتی ما از کسی می خواهیم مطلبی را کامل توضیح دهد، انتظار داریم این مطلب کمی طولانی هم باشد.
بنابراین مطالب آموزشی با کیفیت اغلب متن هایی بلند هستند، مگر اینکه آن موضوع آموزشی ذاتاً مختصر باشد.
نکته: موتورهای جستجو و مخصوصاً گوگل، به مطالب بلند بیشتر علاقه دارد تا مطالب کوتاه. شاید او هم خود را به جای کاربر می گذارد و انتظار دارد نویسنده حق مطلب را ادا کرده باشد.
بنابراین مطالب آموزشی ما اگر کامل و طولانی باشد، ضمن جلب رضایت خوانندگان، شانس بیشتری برای دیده شدن در نتایج جستجو خواهند داشت.
منظور از پست بلند، یعنی چقدر بلند باشد؟
توصیه می کنیم پست های آموزشی خود را به طور میانگین در ۲۰۰۰ کلمه تنظیم کنید. دو هزار کلمه حدوداً برابر است با ۴ صفحه A4. برای دیدن تعداد کلمات هر نوشته کافی است آن را در ورد کپی کرده، و در پایین آن سمت چپ تعداد کلمات آن نوشته را ببیند ( تصویر زیر)
تصویر ۴- تعداد حروف یک متن برای جذب بازدید
آماده کردن یک مطلب آموزشی ۲۰۰۰ کلمه ای چقدر وقت می گیرد؟
اگر به مطلب مسلط هستید و زمان خاصی صرف مطالعه نمی کنید، زمان نوشتن و تایپ، انتخاب تصاویر و لینک های مناسب و چند کار دیگر که در ادامه همین ملطب می خوانید، حدوداً ۴ الی ۵ ساعت طول می کشد. البته به مرور این زمان کمتر خواهد شد.
۵- دارای عنوان و توضیحات مناسب باشد
برای انتخاب یک عنوان مناسب و استاندارد برای صفحات، این پست را مطالعه کنید
۶- دارای تعدادی برچسب (تگ) باشد (این مطلب در یک پست جداگانه به صورت کامل توضیح داده شده است link به مطلب مربوطه)
۷- هر مطلب حداقل ۳ تصویر داشته باشد.
مطالب دارای تصویر، مخصوصاً مطالب آموزشی، مفیدتر هستند، زیرا خواننده آنها را بهتر درک می کند.
گوگل هم تصاویر را دوست دارد.
توصیه می شود حداقل ۳ تصویر در هر مطلب قرار دهید.
برای استفاده درست از تصاویر دو نکته زیر را رعایت کنید:
- تصاویر دارای نام و متن جایگرین با معنی و مرتبط با آن مطلب باشد ( نام و متن جایگرین ترجیحاً فارسی باشد)
- تصاویر دارای کیفیت و اندازه مناسب باشد
نقش نام و متن جایگرین در تصویر چیست؟
نام تصویر، شناسه آن است که پیدا کردن آن را برای ما در میان انبوه تصاویر سایت آسان می کند و هم باعث شناسایی آن تصویر توسط موتور جستجو می شود.
متن جایگزین نیز همان متنی است که در هنگام نگهداشتن ماوس روی یک تصویر و یا لود شندن تصویر نمایش داده می شود.
ترکیب نام و متن جایگزین در حقیقت شناسنامه تصویر است و تنظیم این دو باعث می شود آن تصویر و مطلبی که تصویر در آن قرار دارد، شانس بیشتری برای حضور در نتایج جستجو داشته باشد.
برای تنظیم نام و متن جایگرین هر تصویر چه کار کنم؟
کافی است در هنگام بارگزاری آن در وردپرس، این دو مورد را وارد کنیم( تصویر زیر)
تصویر ۵- نحوه ورود نام و متن جایگزین برای تصویر در وردپرس
چه طور نام و متن جایگرین مناسب برای هر تصویر را انتخاب کنم؟
هر اسم و متن جایگرینی که قرار می دهید، اولاً باید برای خودتان و برای بازدیدکننده با معنی باشد و ثانیاً کلمه کلیدی اصلی آن مطلب در نام و متن جایگرین آورده شود.
مثال: می خواهیم تصویر زیر در یک پست با عنوان « پنج قانون كسب درآمد از اينترنت! » قرار دهیم. کلمه کلیدی این پست هم «کسب درآمد در اینترنت» است.
بنابراین نام و متن جایگرین را این طور انتخاب می کنیم:
نام: قوانین کسب درآمد در اینترنت
متن جایگرین: قوانین کسب درآمد در اینترنت
نکته: در بیشتر مواقع می توانید نام و متن جایگرین را عیناً یکی در نظر بگیرید(مثل کاری که من در مثال بالا انجام دادم)
چگونه کیفیت و اندازه تصاویر را تنظیم کنم
برای مشاهده جواب کامل این سوال، پست «آموزش تنظیم اندازه و حجم تصاویر» را ببنید
۸- مطالب شما باید دارای تعدادی لینک به مطالب دیگر باشد
اگر طبق اصول معرفی شده درباره انتخاب محور اصلی سایت و کلمات کلیدی عمل کنید،بعد از مدتی تعداد زیادی مطلب مفید خواهید داشت که همگی حول یک محور به یک دیگر پیوسته هستند. قطعاً بعضی از این مطالب با بعضی دیگر ارتباط معنایی دارند.
با لینک دادن از مطلبی به یک مطلب مرتبط دیگر، علاوه بر کمک به خواننده برای استفاده هر چه بیشتر از مطالب مفید سایت، مدت زمان بیشتری او را در سایت نگه خواهید داشت. این کار هم به حفظ کاربر کمک می کند و هم شانس بیشتری برای نمایش آن مطلب در رقابت با سایر نتایج جستجو ایجاد می کند.
مطلب کاملی درباره «نحوه استفاده درست از لینک» برای شما تهیه شده است. حتماً مطالعه کنید.
اگر مطلب مرتبطی در سایت نداشتم، این سه لینک را چطور آماده کنم؟
اگر تعداد مطالب سایت تان از ۲۰ عبور کرده باشد حتماً این مطالب اشتراکاتی با هم دارند، دوباره سعی کنید.
اگر چیزی پیدا نکردید می توانید به سایت های دیگر لینک دهید.
۹- کلمه کلیدی در آن به درستی توزیع شود
داشتن کلمه کلیدی برای هر مطلب علاوه بر کمک به انتخاب درست موضوع آن، باعث می شود بتوانیم آن کلمه را در مکان های حساس و مهم صفحه وارد کنیم.
بعضی از این مکان ها را در همین مطلب غیر مستقیم ذکر کردیم. برای یادآوری فهرست این مکان ها را در پایین ذکر می کنم:»
۱- عنوان مطلب
۲- توضیحات
۳- برچسب (تگ)
۴- نام و متن جایگزین تصاویر
۵- متن لینک ها
۶- در متن پست
اجازه بدهید در مورد نحوه استفاده از کلمه کلیدی در متن پست، دو نکته را عرض کنم:
- در پاراگراف اول متن حتماً یک یا دوبار آن را تکرار کنید. بهتر است بار اول عین کلمه و بار دوم مترادف یا مشابه آن
- در تیتر مطالب که به صورت Bold می نویسید، هم یکی دو بار عین کلمه و یا مترادف یا مشابه آن را بیاورید.
- در مجموع کلمه کلیدی را حدود ۵ بار ذکر کنید. ۲ بار عین آن و ۳ بار مشابه آن.
نکته: سعی کنید بیشتر از ۵ بار نشود مگر اینکه به صورت طبیعی تکرار شده و شما عمداً آن را تکرار نکرده باشید. در این صورت بیشتر هم بشود اشکالی ندارد.
مثال:
کلمه کلیدی اصلی: کسب درآمد در اینترنت
کلمه کلیدی در تکرار دوم: کسب درآمد از طریق اینترنت
کلمه کلیدی در تکرار دوم: درآمد زایی با اینترنت
کلمه کلیدی در تکرار سوم: به دست آوردن در آمد با اینترنت
کلمه کلیدی در تکرار چهارم: کسب درآمد از طریق اینترنت
کاربر عزیز، اگر می خواهید از نتایج این آموزش (که جذب بازدید کننده مستمر برای سایت تان است) بهره مند شوید، لطفاً به عنوان یک دستورالعمل کاربردی سئو، مرتباً به آن مراجعه کرده و مطمئن شوید که نکات آن را در پست های خود رعایت کرده اید.
در رابطه با هر کدام از ۹ نکته بالا، هر سوالی داشتید در قسمت نظرات، در پایین همین صفحه بنویسید تا در اسرع وقت پاسخ داده شود.