همیشه سرآغاز یک کسب و کار اینترنتی نه تنها کاملا جذاب است بلکه به طور قطع شامل فرصت ها، موقعیت نوآوری و به کار گیری پتانسیل است. اما جدای از این موارد کسب و کار اینترنتی هم مثل بقیه کار ها ریسک و مخاطره خاص خود را دارد بنابراین همیشه به صورت ۱۰۰% دید کاملا خوش بینانه به کار نداشته باشید.
شاید در نگاه اول ریسک ها کاملا ترسناک به نظر باشند، اما قائدتا زمانی که شما قدرت ریسک شناسی داشته باشید و به صورت کاملا مسلط نسبت به ارزیابی این ریسک ها اقدام کنید قطعا دیگر هیچ جایی برای ترس وجود ندارد و شما آماده اید که خود را در دریای مشکلات بندازید
همانطور که گفته شد کسب و کار های اینترنتی هم ریسک مخصوص خود را دارد که ما در اینجا نسبت به توضیح ۵ ریسک اصلی و بدیهی اقدام به توضیح مطلب کرده ایم.
ریسک کسب و کار اینترنتی :
۱- ریسک بازار
زمانی که تلگرام به صورت موقتی فیلتر شد را به خاطر دارید؟ یا زمانی که وزارت ارتباطات آغاز طرح ریجستری موبایل را اعلام کرد؟
قطعا به تعداد زیادی از کسب و کار های اینترنتی آسیب وارد شد. در هر جای دنیا که باشید کسب و کار اینترنتی مانند سایر کار ها ریسک دارد و ممکن است در اثر یک حادثه نا خوش آیند که خود ناشات گرفته از عوامل مختلفی مثل مسائل امنیتی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، و … باشد ممکن است یک تغییر ناگهانی در سطح کسب و کار شما به وجود آید.
۲- ریسک تیم
قطعا اگر به صورت انفرادی یک کار را شروع نکنید نیازمند افراد متخصص هستید که یک گوشه ای از کار را به عهده بگیرند تا در نهایت به آن هدف مطلوبی که داشتید گام به گام برسید، اما در نظر داشته باشید که شما اگر در هنگام انتخاب افراد تیم تان دچار اشتباه شده باشید تکلیف چیست؟ قطعا یکی از اصلی ترین ضرر هایی که این موضوع می توان به کسب و کار شما وارد کند کاهش راندمان مجموعه شما خواهد بود.
۳- ریسک مالی
فکر کردید به تعداد کم مواردی وجود داشته اند که در اثر یک اشتباه محاسباتی-راهبردی افراد تمام سرمایه خود را یک شبه به باد دهند یا متحمل ضرر زیادی شوند؟ ممکن است در اثر یک اشتباه محصولات یا خدماتی را که برای فروش انتخاب کردید به واسطه یک رویداد پیش بینی نشده به فروش بسیار پایین برسد و بازخوری که از آن موضوع داشتید کاملا با واقعیت و نتیجه متفاوت باشد.
۴- ریسک اجرا
نه تنها کسب و کار اینترنتی ، بلکه حتی کسب و کار های سنتی یا هر کار دیگری هم به یک میزان مشخص، حتی اگر شده خیلی کم در وجود خود حاوی ریسک هایی است و قطعا شما باید قبل از شروع کار، در محاسباتتان جای این ریسک ها را در نظر بگیرید.
۵- ریسک محصول
مثلا در زمانی که گوشی موبایل p11 Lite Huawei می خواهد به بازار وارد شود تازه شما روی تبلیغات و فروش موبایل p8 Lite Huawei اقدام به سرمایه گذاری کنید. که قطعا پایان کار از همین الآن مشخص است. شکست!
همیشه به یاد داشته باشید با انجام اقدامات به موقع هوشمندانه می توانید موفقیت در کسب و کارتان را تضمین کنید ضمن اینکه درصد ریسک را به حداقل می رسانید.
نوشته ریسک راه اندازی کسب و کار اینترنتی اولین بار در رای وب. پدیدار شد.