همه تلاش ما در سئو این است که در بعضی از کلمات کلیدی، سایت مان در صفحه اول باشد؛ جایی که ۱۰ نتیجه منتخب به کاربر نشان داده می شود. حالا کاربر باید تصمیم بگیرد روی یکی از این لینک ها کلیک کند. اولین چیزی که توجه او را جلب می کند، عنوان صفحات است. همان تیتر آبی رنگ و درشتی که به یک صفحه لینک شده است.
«عنوان صفحه» در نتایج جستجوی گوگل
چرا انتخاب عنوان مناسب در سئو مهم است؟
انتخاب عنوان مناسب هم برای جلب توجه کاربر اهمیت دارد و هم جلب نظر گوگل. در نتایج جستجو، هر چه عنوان ها به عبارت جستجو شده ی کاربر نزدیکتر باشد، آن صفحه شانس بیشتری برای کلیک شدن خواهد داشت.
از طرف دیگر، گوگل برای اینکه کدام سایت ها در صفحه اول نتایج قرار بگیرد، عنوان پست ها برایش اهمیت ویژه ای دارد.
در نتیجه، انتخاب عنوان مناسب برای مطالب، باعث افزایش بازدید سایت ما خواهد شد.
اما ویژگی یک عنوان مناسب چیست؟ قوانین زیر، جواب این سوال است:
قوانین انتخاب عنوان مناسب
- عنوان هر پست مخصوص همان پست باشد. (تکراری نباشد)
- در عنوان، حتماً از کلمه کلیدی آن پست استفاده کنید.
- طول عنوان حداکثر ۶۰ حرف (کاراکتر) باشد.
- عنوانی جذاب انتخاب کنید، تا کاربر روی آن کلیک کند.
در ادامه، هر کدام از این موارد را توضیح می دهیم.
۱- عنوان هر پست، مخصوص همان پست باشد
عنوان نباید تکراری باشد. زیرا گوگل پست ها را بر اساس عنوان آنها شناسایی می کند.
در صورتی که تعدادی پست سریالی (چند قسمتی) با یک عنوان دارید، در ابتدا یا انتهای آن، شماره آن قسمت را نوشته تا عنوان ها متفاوت باشد.
مثال: در فارسی بیز، دو پست سریالی زیر با موضوع «انتخاب نام برای کسب و کار اینترنتی» وجود دارد.
در انتخاب عنوان برای آنها، این نکته رعایت شده است:
» ۸ ویژگی که نام کسب و کار اینترنتی تان باید داشته باشد! (بخش اول)
» ۸ ویژگی که نام کسب و کار اینترنتی تان باید داشته باشد! (بخش دوم)
۲- در عنوان، از کلمه کلیدی استفاده کنید
در مطلب «چگونه یک پست پربازدید بنویسیم» گفتیم که محل به کارگیری کلمه کلیدی در پست ها بسیار مهم است. و حالا باید دانیم که:
مهم ترین جایی از صفحه که باید از کلمه کلیدی استفاده شود، عنوان است.
مثالی برای استفاده از کلمه کلیدی در عنوان پست
به عنوان همین پست دقت کنید: «۴ قانون سئو برای انتخاب عنوان مناسب»
کلمه کلیدی که ما برای این پست درنظر گرفتیم این عبارت است: «انتخاب عنوان مناسب»
و می بینید که این عبارت، در عنوان این صفحه در جای مناسب استفاده شده است: «۴ قانون سئو برای انتخاب عنوان مناسب »
بنابراین، اگر کلمه کلیدی محوری شما در هر پست مشخص شده باشد، کار سختی برای تعیین عنوان ندارید.
برای تسلط بیشتر بر موضوع مهم کلمات کلیدی، توصیه می کنیم پست های «نحوه انتخاب کلمات کلیدی برای سایت» و «چگونه یک پست پربازدید بنویسیم» را مطالعه کنید.
۳-طول عنوان، حداکثر ۶۰ حرف باشد
گوگل عنوان های با بیشتر از این تعداد حروف را استاندارد نمی داند و فقط ۶۰ حرف اول آن را برای عنوان درنظر می گیرد.
البته این عدد شامل فاصله، اعداد و علامت های نگارشی هم می شود؛ بنابراین در عمل، تعداد حروف کمتر از ۶۰ خواهد بود.
اگر می خواهید دقیقاً طول عنوان را بدانید، می توانید آن را در نرم افزار Word نوشته و در سپس در نوار پایین برنامه، سمت چپ، روی کلمه Words کلیک کرده تا تعداد دقیق کاراکترها را به شما نشان دهد (تصویر زیر)
مشاهده طول عنوان (تعداد حروف) در نرم افزار ورد
در جلوی عبارت Characters with no space، تعداد حروف (بدون فاصله) را می توانید ببینید.
اگر عنوانی که در نظر داریم بیشتر از ۶۰ حرف باشد چه کنیم؟
اگر نمی توانید آن را کوتاه کنید، دست کم کلمات مهم و کلیدی عنوان را در انتهای عنوان قرار ندهید. با این کار گوگل در بررسی ۶۰ حرف اول عنوان شما، کلمات کلیدی را هم منظور می کند.
۴- عنوانی جذاب انتخاب کنید
عنوان باید جذاب باشد؛ در غیر این صورت، بازدیدکننده ها ممکن است با مشاهده عنوانِ سایر نتایج جستجو، روی آنها کلیک کنند.
مثلاً استفاده از کلماتی مانند «رایگان» و «دانلود» در عنوان، نظر افراد را بیشتر جلب می کند.
البته دقت کنید که:
نوشتن جملات و عناوینی که جلب توجه کند، یک مهارت با ارزش است و نیاز به آموزش دارد. با توجه به اهمیت آن در تولید محتوا، حتماً در پست های آینده فارسی بیز به صورت کامل به آن می پردازیم.
راهنمای سئو برای نوشتن عنوان
اگر برای راحتی شما، بخواهیم برای انتخاب عنوان یک تکنیک به شما بگوییم، می توانید از ترتیب زیر استفاده کنید:
موضوع اصلی-موضوع فرعی | نام سایت
در ابتدا موضوع اصلی پست می آید. اگر این پست موضوع جزئی تری هم دارد، آن را بعد از خط تیر «-» می نویسید. حالا با گذاشتن نشانه خط عمودی «|» به عنوان جداکننده، می توانید نام سایت را بنویسید. به مثال زیر توجه کنید:
فرض کنید که یک سایت آموزشی دارید به نام «آکادمی زبان دانا»، که مطالب مختلفی دارد؛ آموزش زبان، دانلود فیلم، معرفی کتاب و غیره. می خواهید عنوانی برای یک پست با موضوع «آموزش تصویری گرامر» بنویسید.
چون این پست، از بین موضوعات اصلی، در دسته « آموزش زبان» قرار می گیرد، بنابراین ابتدا می نویسید «آموزش زبان».
حالا بعد از خط تیره، موضوع فرعی پست را می نویسید: آموزش زبان- آموزش تصویری گرامر
بعد از آن، یک نشانه جداکننده (ترجیحاً یک خط عمودی) می گذارید و بعد نام سایت را می نویسید:
آموزش زبان- آموزش تصویری گرامر | آکادمی زبان دانا
[نشانه خط عمودی با گرفتن همزمان دکمه های Shift و backslash (علامت ) ظاهر می شود.]
چند مثال از انتخاب عنوان در فارسی بیز
در فارسی بیز، از همین تکنیک برای ایجاد اولیه عنوان ها استفاده می کنیم. بعد عنوان اصلی و فرعی را یکی کنیم. به مثال های زیر دقت کنید:
» چگونه حوزه کسب و کار خود را انتخاب کنیم؟ (جلسه اول) | فارسی بیز
» سئو دقیقاً چیست و چرا در کسب و کار اینترنتی مهم است؟ | فارسی بیز
» جلب توجه در صفحه اول گوگل با یک جمله | فارسی بیز
اگر این تکنیک را رعایت کنم، طول عنوان زیاد نمی شود؟
اگر در انتخاب کلمات صرفه جویی کنیم، مشکلی پیش نمی آید. در عنوان مثال (آموزش زبان- آموزش تصویری گرامر | آکادمی زبان دانا) فرمول را رعایت کردیم و ۱۱ حرف هم اضافه آوردیم! ( لطفاً همین حالا آن را در ورد کپی کرده و تعداد حروف آن را ببینید)
این تکینک فقط یک راهنما است که به شما کمک می کند کلمات کلیدی را در عنوان پست بگنجانید و معمولا طول ۶۰ کاراکتر را رعایت کنید. نکته مهم این است که، چه با این تکنیک و چه بدون آن، سعی کنید با کمترین کلمات، پیام خود را برسانید و محدودیت ۶۰ حرفی را رعایت کنید.
اگر عنوان یک پست به ناچار طولانی شد، کلمه کلیدی را در انتهای عنوان قرار ندهید. در این صورت گوگل آن را نادیده می گیرد.
رعایت کردن این تکینک برای همه پست ها زمانبر است، چه کار کنیم؟
در قسمت دوم، نحوه کنترل این قوانین را با استفاده از افزونه Yoast به شما آموزش داده ایم. کار شما را بسیار آسان می کند.
تمرین
عنوان زیر را در نظر بگیرید:
افزایش بازدید سایت با کمک سئو: چگونه هزار بازدید کننده برای سایت بیاوریم؟| فارسی بیز
تعداد حروف آن را در ورد بشمارید. آیا از حد مجاز عبور کرده؟
اگر بیشتر از حدمجاز است، چه چیزی باعث شده که با اطمینان این عنوان را استفاده کردیم؟ آیا چند حرف اضافه به عنوان لطمه ای می زند؟ (با توجه به اینکه قاعدتاً خودمان هم باید به این نکات عمل کنیم)
لطفاً پاسخ های خود را در بخش نظرات بنویسید.
نوشته ۴ قانون سئو برای انتخاب عنوان مناسب – قسمت اول اولین بار در فارسی بیز. پدیدار شد.