داشتن تعدادی پست پربازدید برای هر سایت یک سرمایه عالی است. یک پست جذاب به تنهایی می تواند هزاران بازدیدکننده را از طریق موتورهای جستجو به سایت بیاورد.
مثلاً پست «آیا با روزی ۲ ساعت کار اینترنتی می شود ماهی ۲ میلیون درآمد داشت؟» در فارسی بیز، یک سوم بازدیدهای سایت را به خود اختصاص داده است. اما پست های پربازدید چه ویژگی هایی دارند که گوگل آنها را در جستجوها به کاربران پیشنهاد می دهد؟ چطور می توانیم چنین پست های پربازدیدی بنویسیم؟ در این مقاله راز نوشتن پست های پربازدید را به شما آموزش می دهیم.
در این مقاله، ۹ قانون برای نوشتن یک پست پربازدید را همراه با تعدادی مثال به شما یاد می دهیم. با رعایت این قوانین، انتظار داریم پست های ما در نتایج جستجو رتبه بالایی بیاورند.
نکات گفته شده بیشتر برای پست های متنی کاربرد دارد. برای پست های ویدئویی، در آینده یک دستوالعمل جداگانه معرفی خواهیم کرد.
یک پست پربازدید چه ویژگی هایی دارد؟
ویژگی های یک پست پربازدید را می توان در دو دسته خلاصه کرد: «ویژگی های گوگل پسند» و «ویژگی های کاربر پسند».
ویژگی های گوگل پسند: عواملی که باعث می شود پست های ما در صفحه اول جستجوها دیده شود؛ مانند داشتن کلمه کلیدی محوری.
ویژگی های کاربر پسند: عواملی که باعث جلب توجه کاربر می شود تا روی لینک ما در نتایج جستجو کلیک کند؛ مثلاً عنوان جذاب.
برخی ویژگی ها ممکن است در هر دو دسته بالا قرار بگیرند.
اکنون ۹ ویژگی یک پست پربازدید را در قالب دو دسته فوق به شما معرفی می کنیم:
(موارد زیر قابل کلیک هستند)
۱- موضوع پست، با محور کلی سایت هماهنگ باشد |
۲- هر پست، باید یک کلمه کلیدی محوری داشته باشد |
۳- مطلب باید اصیل باشد (کپی نباشد) |
۴- پست حداقل هزار کلمه باشد |
۵- دارای عنوان و توضیحات مناسب باشد |
۶- دارای تعدادی برچسب (تگ) باشد |
۷- حداقل ۳ تصویر داشته باشد |
۸- حداقل ۳ بار به مطالب مرتبط در سایت لینک داده باشد |
۹- کلمه کلیدی در آن به درستی توزیع شود |
توضیح ویژگی های یک پست پربازدید
۱- موضوع آموزش باید با محور کلی سایت هماهنگ باشد
در پست «نحوه انتخاب کلماتکلیـدی برای سئو سایت» الگویی معرفی کردیم به نام «الگوی تسبیح». در این الگو، کل مطالب سایت باید همانند یک تسبیح به هم پیوسته باشد و از یک محور کلی پیروی کند. با این کار گوگل سایت ما را به عنوان یک سایت تخصصی در یک حوزه مشخص خواهد شناخت. در نتیجه، برای جستجوهای مرتبط با آن حوزه، به پست های سایت ما رتبه بهتری می دهد. بنابراین، هر مطلبی که از حالا به بعد می خواهیم بنویسیم باید اول ببینم در چارچوب محور کلی سایت است یا خیر و تنها در صورتی آن را در سایت منتشر می کنیم که در چارچوب مشخص شده باشد.
مثال: نخ تسبیح سایت فارسی بیز «کسب و کار اینترنتی» است و همه پست ها حول این محور است. در هنگام نوشتن یک پست جدید، نویسندگان فارسی بیز باید بر اساس این محور محتوا تولید کنند.
۲- یک کلمه کلیدی محوری داشته باشد
هر پست یک کلمه کلیدی محوری دارد. به این معنی که اگر بخواهیم در چند کلمه بگوییم پست درباره چیست، آن چند کلمه جواب ما خواهد بود (کلمه کلیدی می تواند یک عبارت چند کلمه ای باشد.) توصیه می کنیم برای کل سایت یک لیست از کلمات کلیدی آماده کنید. در وقت نوشتن پست جدید، به لیست نگاه کرده و ببینید آن پست به کدام یک از کلمات آن لیست مرتبط است. آن کلمه یا عبارت «کلمه کلیدی محوری» پست تان خواهد بود.
مثال: یکی از پست های فارسی بیز را در نظر می گیریم. مثلا پست «پنج قانون كسب درآمد از اينترنت!»
حالا لیستم را می آورم تا ببینم کدام کلمه کلیدی با آن جور است.
همان طور که می بینید از این بین، «کسب درآمد در اینترنت» نسبت به بقیه مناسب تر است.
تصویر ۳- انتخاب کلمه کلیدی
سه نکته برای انتخاب بهتر کلمه کلیدی یک پست
۱) اگر دو یا چند کلمه کلیدی از لیست با پست جور هستئند، یکی را انتخاب کنید، و بقیه را در پست های مشابه این پست مصرف کنید.
۲) بعد از انتخاب کلمه کلیدی برای مطلب، در لیست خود آن را تیک بزنید تا مشخص شود ین کلمه کلیدی استفاده شده و در جلوی آن عنوان مطلب را بنوسید تا بدانید این کلمه برای کدام پست استفاده شده است.
۳) در انتخاب کلمات کلیدی برای پست، دو حالت وجود دارد. حالت اول این است که مطلبی مرتبط با محور سایت در نظر دارید و می گردید یکی از کلمات کلیدی لیست را به آن اختصاص می دهید. حالت دوم اینکه یک کلمه را هدف گرفته اید و حالا برای آن پست می نویسید. هر دو حالت درست است.
برای یادگیری تهیه لیست انتخاب کلمات کلیدی تان، پست «نحوه انتخاب کلماتکلیـدی برای سئو سایت» را بخوانید.
وقتی کلمه کلیدی پست را مشخص کرده باشم، در چه قسمت هایی از صفحه باید استفاده کنم؟ این موضوع در بند بعدی آمده است.
۳- کلمه کلیدی به درستی توزیع شود
کلمه کلیدی، نشان ویژه هر پست است. این نشان را باید در جاهای مهم پست قرار دهیم تا گوگل آن را بهتر ببیند. مهمترین مکان های استفاده از کلمه کلیدی اینها هستند:
۱- عنوان
۲- توضیحات
۳- برچسب (تگ)
۴- نام و متن جایگزین تصاویر
۵- متن لینک ها
۶- تیترها
۷- برخی از نقاط مهم متن
موارد ۱ تا ۵ به صورت مفصل، جداگانه توضیح داده شده است. برای اطلاعات بیشتر، روی لینک آن کلیک کنید.
اما اجازه بدهید در مورد نحوه استفاده از کلمه کلیدی در تیترها و متن پست، سه نکته را عرض کنم:
هر پست تعدادی تیتر دارد. سعی کنید کلمه کلیدی پست خود را در یک یا چند تیتر تکرار کنید. مثلاً همین پست حدود ۱۵ تیتر دارد (۹ تیتر از شماره ۱ تا ۹ و چند تیتر بدون شماره). ما کلمه کلیدی پست خود «پست پر بازدید» را در سه تیتر تکرار کردیم. (آیا می توانید آنها را پیدا کنید؟)
در پاراگراف اول متن حتماً یک یا دوبار آن را تکرار کنید. بهتر است بار اول عین کلمه و بار دوم مترادف یا مشابه آن را بیاوریم.
در یک پست هزار کلمه ای، سعی کنید حداقل، ۵ بار کلمه کلیدی خود را تکرار کنید. مثلاً دو بار در تیترها و سه بار در پاراگراف ها.
۴- محتوای آموزشی باید اصیل باشد.
قبل از توضیح این مورد، لطفاً نتیجه یکی از جستجوهای من را در گوگل ببینید:
احساس شما از این اتفاق چیست؟ من هم دقیقاً احساس شما را دارم!
این موضوع سه اِشکال دارد:
- در صورت پی بردن بازدید کنندگان به آن، باعث بی اعتباری سایت در نگاه آنها می شود.
- گوگل در بسیار از موارد سایت های کپی کار را با حذف از نتایج جستجو به سختی جریمه می کند.
- کاری غیراخلاقی به حساب می آید. من که شخصاً راضی نیستم کسی زحمات من را به نام خودش و بدون اشاره به صاحب اصلی آن منتشر کند. شما چطور؟
آیا می توانیم از مطالب دیگران، بدون کپی کردن آنها استفاده کنیم؟
بله می توانیم. اما با رعایت این نکته که حتماً به آن صفحه ای که از آن نقل قول می کنید لینک بدهید. به علاوه، فقط مجاز هستید بخشی از آن را نقل قول کنید.
البته پیشنهاد بهتری هم دارم: شما می توانید آن مطلب را خوب مطالعه کرده، سپس آن را با زبان خودتان بازنویسی کنید. مثلاً یکی از پست های فارسی بیز را مطالعه کنید. سپس برداشت خود را از آن مطلب به همراه یکی دو نکته دیگر که به ذهن تان رسیده منتشر کنید. به طوری که خواننده با دیدن هر دو مطلب فکر کند که این دو مطلب مکمل همدیگر هستند، نه کپی همدیگر.
۵- پست حداقل هزار کلمه باشد.
توصیه می کنیم پست های متنی سایت حداقل هزار کلمه باشد. هزار کلمه حدوداً برابر است با دو صفحه A4. هر چه پست بلندتر باشد، امتیاز آن پست در نظر گوگل بالاتر می رود. از نگاه گوگل،بلند بودن پست نشانه ای است از کامل بودن و باارزش بودن آن مطلب.
موقع نوشتن پست در وردپرس، در پایین نوشته، در سمت راست، تعداد واژه ها را می توانید ببینید.
آماده کردن یک مطلب آموزشی هزار کلمه ای چقدر وقت می گیرد؟
اگر به مطلب مسلط هستید، زمان نوشتن، انتخاب تصاویر و لینک های مناسب و چند کار دیگر که در ادامه همین ملطب می خوانید، حدوداً ۳ الی ۴ ساعت طول می کشد. البته به تدریج این زمان کمتر خواهد شد. اگر قبل از نوشتن نیاز به مطالعه دارید، زمانی را برای آن هم در نظر بگیرید.
نکته: درصورتی که پست تان ویدئویی است و یا صرفاً یک تصویر (مثل نمودار یا اینفوگرافیک) دارید، برای آن توضیحات بنویسید. این توضیحات باید حداقل ۳۰۰ کلمه باشد.
۶- پست پربازدید باید عنوان و توضیحات مناسب داشته باشد.
عنوان و توضیحات دو نقش مهم دارند: اگر درست بهینه سازی شوند، گوگل پست را به رتبه بالاتری می برد. و اگر این دو جذاب باشند، در هنگام نمایش در نتایج جستجو، کاربران بیشتری روی آن پست کلیک می کنند. بنابراین، عنوان و توضیحات هر دو در افزایش بازدید کننده تاثیر گذار هستند.
اگر بخواهیم فقط یک نکته درباره عنوان و توضیحات بگوییم این است که حتماً در این دو از کلمه کلیدی استفاده کنید. اما برای بهینه سازی اصولی عنوان و توضیحات می توانید دو پست زیر را بخوانید:
» ۴ قانون سئو برای انتخاب عنوان مناسب – قسمت اول
» جلب توجه در صفحه اول گوگل با یک جمله؛ ۳ نکته برای نوشتن توضیحات متا
۷- دارای تعدادی برچسب (تگ) باشد
کاربرد برچسب در وب، دسته بندی غیر رسمی پست ها است. شبیه به هشتگ در شبکه های اجتماعی. با اختصاص یک هشتگ به دو یا چند پست، آنها با هم در یک دسته قرار می گیرند. کاربران سایت با کلیک روی یک برچسب، می توانند همه پست های دارای آن تگ را یکجا مشاهده کنند.
اما برچسب در سئو نقش مهم تری دارد: پست های برچسب دار، رتبه بالاتری از پست های بدون برچسب دارند.
برای آشنایی بیشتر با نحوه استفاده از برچسب در پست ها، مطلب زیر را بخوانید:
» کاربرد برچسب در سئو چیست و چه کمکی به افزایش بازدید می کند؟
۸- حداقل ۳ تصویر داشته باشد.
مطالب دارای تصویر، مخصوصاً مطالب آموزشی، مفیدتر هستند. زیرا خواننده آنها را بهتر درک می کند.
گوگل هم تصاویر را دوست دارد و در شرایط برابر، به پست های دارای عکس رتبه بالاتری می دهد.
توصیه می شود حداقل ۳ تصویر در هر پست قرار دهید. وجود سه تصویر در یک پست، این پیام را به گوگل می دهد که نوشته شما، پست با ارزشی است.
برای استفاده درست از تصاویر، دو نکته زیر را رعایت کنید:
- تصاویر دارای نام و متن جایگرین با معنی و مرتبط با آن مطلب باشد.
- تصاویر دارای کیفیت و اندازه مناسب باشد
توضیح کامل این دو مورد را در پست های زیر بخوانید:
» چک لیست کامل بهینه سازی تصاویر برای سئو سایت
» راهنمای کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت
۹- پست پربازدید باید حداقل ۳ لینک داخلی داشته باشد.
اگر طبق اصول معرفی شده در فارسی بیز عمل کنید، بعد از مدتی تعداد زیادی مطلب مفید خواهید داشت که همگی حول یک محور به یک دیگر پیوسته هستند. قطعاً بعضی از این مطالب با بعضی دیگر ارتباط معنایی دارند.
با لینک دادن از مطلبی به یک مطلب مرتبط دیگر، علاوه بر کمک به خواننده برای استفاده هر چه بیشتر از مطالب مفید سایت، مدت زمان بیشتری او را در سایت نگه خواهید داشت. این کار هم به حفظ کاربر کمک می کند و هم شانس بیشتری برای نمایش آن مطلب در رقابت با سایر نتایج جستجو ایجاد می کند.
مطلب کاملی درباره «بهینه سازی لینک برای افزایش بازدید سایت» برایتان تهیه کردیم. حتماً مطالعه کنید.
اگر مطلب مرتبطی در سایت نداشتم، این سه لینک را چطور آماده کنم؟
اگر تعداد مطالب سایت تان از ۲۰ عبور کرده باشد حتماً این مطالب اشتراکاتی با هم دارند، دوباره سعی کنید.
اگر چیزی پیدا نکردید می توانید به سایت های دیگر لینک دهید.
کاربر عزیز، اگر می خواهید از نتایج این آموزش (که جذب بازدید کننده مستمر برای سایت تان است) بهره مند شوید، لطفاً به عنوان یک دستورالعمل کاربردی سئو، مرتباً به آن مراجعه کرده و مطمئن شوید که نکات آن را در پست های خود رعایت کرده اید.
نوشته چگونه یک پست پربازدید بنویسیم؟ ۹ قانون سئو برای افزایش بازدید پست ها اولین بار در فارسی بیز. پدیدار شد.